Een maand voor aanvang van het WK is er een flinke rel geboren tussen twee grote kanshebbers op de wereldtitel. De voorzitter van de Engelse bond FA beschuldigt Spanje van het omkopen van scheidsrechters. De Engelse voetbalbond weigerde zondagmorgen te reageren op beschuldigingen, geuit door FA-voorzitter Lord Triesman in de Mail On Sunday.
Volgens Triesman trekt Spanje zich terug uit de race om organisatie van het WK in 2018, als concurrent Rusland in de komende weken zou meehelpen om een aantal WK-scheidsrechters om te kopen. Als dank, aldus het 66-jaar oude lid van hert Engelse Hoger Huis, worden de stemmen die Spanje aan het verzamelen is om zelf het WK te mogen organiseren dan doorgeschoven naar Rusland.
Afgelopen vrijdag hebben alle landen hun bid book voor organisatie van de WK's in 2018 en 2022 bij de FIIFA ingeleverd. Naast Rusland en Spanje/Portugal zijn ook Engeland en Nederland/België in de race voor organisatie van het toernooi. Outsiders zijn Australië, de Verenigde Staten, Japan, Qatar en Zuid Korea.
De Mail on Sunday citeerde de voorzitter van de FA letterlijk op de volgende wijze: "Spanje zoekt hulp om scheidsrechters om te kopen. Er zijn bewijzen dat Spaanse officials scheidsrechters trachten te benaderen en ze dan geld aan te bieden."
Hij vervolgde: "Ik neem aan dat - hoewel ze hebben gezegd dat niet te doen - de Zuid-Amerikaanse leden in het FIFA-selectiecomité voor de bid van Spanje zullen kiezen. En als Spanje zou wegvallen - omdat Spanje hulp vraagt aan Rusland om scheidsrechters om te kopen - zouden deze stemmen dan naar de Russen kunnen gaan."
De BBC meldt dat het 2018 team, dat de WK-organisatie moet binnenhalen voor Engeland, onmiddellijk faxen heeft gestuurd naar de bondsbureus van Spanje en Rusland om excuses aan te bieden. De positie van Lord Triesman als FA-voorzitter lijkt onhoudbaar te worden, vooral omdat het niet toegestaan is om in de publiciteit over de bids van andere landen te spreken.
UPDATE: Lord Triesman heeft besloten op te stappen als voorzitter van de Engelse voetbalbond. Uitspraken over een mogelijk omkoopschandaal zijn hem fataal geworden.
"Een privégesprek met iemand waarvan ik dacht dat het een vriend was, zijn opgenomen en doorgespeeld naar een landelijke krant", zei Triesman in een verklaring. "In dat gesprek heb ik gespeculeerd over omkoping. Die uitspraken hadden nooit serieus mogen worden genomen."